updraftlogo

UpdraftPlus – robimy kopię zapasową WordPressa

UpdraftPlus to jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa. I nie ma co się dziwić. Dzięki tej jednej wtyczce możemy wykonać kopię zapasową, przywrócić ją czy nawet przenieść stronę na inny serwer. To wszystko za pomocą kilku kliknięć.
Mało tego, wykonaną kopię możemy przechowywać w chmurze np. w Dropboxie czy Google Drive.

W tym poradniku pokaże Ci jak, krok po kroku, wykonać każdą z tych trzech czynności.

Pulpit nawigacyjny UpDraft Plus

Tak wygląda panel administracyjny wtyczki.

Wszystkie operacje wykonujemy w pulpicie nawigacyjnym do którego przechodzimy z menu Ustawienia -> Kopia UpdraftPlus.

Dostęp do tego menu mamy również z rozwijanego menu w pasku administracyjnym. Rozwiązanie to jest bardzo wygodne gdy wprowadzamy większą ilość zmian na stronie, cały czas pod ręką mamy możliwość wykonania backupu.

Menu dostępne w pasku administracyjnym

Konfiguracja i tworzenie kopii zapasowych:

Przy pierwszym uruchomieniu programu wchodzimy w zakładkę Ustawienia i konfigurujemy harmonogram kopii zapasowych. Mamy tu moliwość ustawienia tego jak często i z jakich danych będą tworzone kopie naszej strony. Ponadto możemy wybrać też zewnętrzną usługę do przechowywania tych kopii, dzięki czemu nie będą zajmowały miejsca na serwerze.

W rozwijanym menu wybieracie jak często tworzone mają być kopie i ile tych kopii chcecie przechowywać. Takie same ustawienia dostępne są do plików i bazy danych. Jeśli chodzi o częstotliwość wykonywania kopii macie do dyspozycji takie opcje: ręcznie, co 4 godziny, 8 godzin, 12 godzin, codziennie, co tydzień co dwa tygodnie i co miesiąc.

Po ustawieniu tych parametrów, polecam przewinąć stronę do końca i kliknąć Zapisz.

Menu Ustawienia w Updraft Plus

Jak już wcześniej wspomniałem, korzystając z tej wtyczki, możecie zapisywać kopie zapasowe na własnym serwerze lub różnych usługach w chmurze a nawet offline – wystarczy pobrać pliki. Odradzam Wam przechowywanie plików na własnym serwerze. Może zdarzyć się tak że w przypadku awarii strony nie będziecie mieli do nich dostępu. W UpdraftPlus macie do dyspozycji 16 różnych opcji przechowywania:

UpdraftPlus Vault
Dropbox
Amazon S3
Pliki chmury Rackspace
dysk Google
Microsoft OneDrive
FTP
Microsoft Azure
SFTP / SCP
Google Cloud
Backblaze
WebDAV
Kompatybilny z S3
OpenStack
DreamObjects
E-mail

Wiele z tych opcji to usługi premium, wymagające połączenia różnych metod (klucz API, autoryzacja albo cokolwiek innego).

Jeśli nie zdecydujecie się na żaden z oferowanych serwerów, Wasze pliki przechowywane będą na serwerze wraz z plikami strony i w tym wypadku zalecam pobranie plików na dysk twardy. Słabym pomysłem może okazać się wysyłanie plików emailem ponieważ większość skrzynek ma ograniczenia dotyczące wielkości załącznika i możemy nie doczekać się tych plików na skrzynce.

Uwzględnij pliki w kopii:

W tym miejscu wybieramy pliki które chcemy umieścić w naszym backupie. Do wyboru mamy wtyczki, motywy, przesłane pliki i inne katalogi w folderze wp-content. Mamy też możliwość wykluczenia wybranych plików.

Szyfrowanie bazy danych

W wersji premium omawianej wtyczki mamy możliwość zaszyfrowania i późniejszego odszyfrowania bazy danych za pomocą klucza deszyfrującego.

E-mail

Możemy zaznaczyć to pole jeśli chcemy aby wydawca wtyczki przesłał nam raport z tworzenia kopii.

Ustawienia dla ekspertów

Kliknięcie tej opcji spowoduje wyświetlenie opcji zaawansowanych które obejmują:

Tryb debugowania
Podziel archiwa
Usuń lokalną kopię zapasową
Katalog kopii zapasowych
Użyj certyfikatów SSL serwera
Nie weryfikuj certyfikatów SSL
Wyłącz SSL w miarę możliwości

Tworzenie kopii zapasowych

Ustawienia skonfigurowane więc możemy przejść do tworzenia kopii zapasowej naszej witryny. W tym celu na ekranie głównym naszej wtyczki, klikamy w niebieski przycisk TERAZ ZRÓB KOPIĘ

Kliknięcie tego przycisku otworzy nam takie oto okno:

Okno modalne przy tworzeniu nowej kopii zapasowej

Możemy tu wybrać czy do kopii dołączamy bazę danych i wybrać magazyn zdalny na jaki ma zostać wysłana.

Teraz klikamy w Utwórz kopię zapasową i… czekamy. W zależności od rozmiaru strony może to zająć od kilku do nawet kilkunastu minut.

Gdy proces dobiegnie końca możemy pobrać kopię na nasz dysk twardy.

Wysyłamy kopię do Dropbox-a

Jeśli podłączyliście się do konta Dropbox, w momencie kliknięcia w przycisk Zrób kopię, w okienku które się pojawia, macie dostęp do opcji Wyślij kopię do magazynu zdalnego

Wysyłamy kopię do magazynu zdalnego

Po wykonaniu kopii, pojawiają się one w folderze UpdraftPlus na koncie Dropbox-a.

Wszystkie utworzone i dostępne kopie możecie zobaczyć na karcie Istniejące kopie.

Rzut oka na istniejące kopie zapasowe

Z tej karty możemy zarządzać wykonanymi kopiami. Możemy je usunąć, pobrać lub przywrócić i to wszystko za pomocą 1 kliknięcia.
Jeśli pojawi się problem ze stroną i będziecie chcieli przywrócić jej poprzedni stan, wystarczy kliknąć Przywróć i z wyskakującego okna wybrać pliki które mają zostać przywrócone. Już po chwili będziecie mogli cieszyć się WordPressem w wersji z kopii zapasowej.

Wersja premium tej wtyczki posiada jeszcze opcję migracji strony. Może być ona przydatna gdy chcemy przenieść stronę na inną domenę. Omówimy tą funkcje w osobnym artykule dotyczącym migracji stron w ogóle.

Jeśli znacie inne fajne wtyczki do backup-u WordPressa, podzielcie się nimi w komentarzach. Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o